Wednesday 4 April 2012

Soal jawab kesihatan seksual lelaki



Apakah yang dimaksudkan dengan disfungsi erektil?

Disfungsi erektil (ED) adalah ketidakupayaan zakar mengekalkan atau mengukuhkan tegangan sewaktu melakukan hubungan seks. Mati pucuk juga ialah sejenis gangguan kesihatan seksual yang boleh dikaitkan dengan permasalahan lain seperti lemah tenaga batin dan masalah pengeluaran air mani.


Apakah punca berlakunya mati pucuk?

Masalah kesihatan yang menjejaskan aliran darah adalah punca lazim masalah ED. Ada yang berpendapat kemerosotan fungsi ereksi adalah biasa apabila usia seseorang itu meningkat. Sebenarnya, ada faktor lain yang boleh menyumbang kepada permasalahan ini khususnya jika beliau berpenyakit.
Apakah penyakit yang boleh menyumbang kepada terjadinya ED?
Ada beberapa jenis penyakit yang sudah dikenal pasti iaitu diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, paras kolesterol yang tinggi dan prostatektomi (pembedahan pada zakar).
Diabetes menyebabkan seseorang lelaki mengalami ED pada usia yang lebih muda berbanding lelaki lain. Mereka yang menjalani rawatan diabetes berisiko lebih tinggi, iaitu tiga kali ganda bagi mengalami masalah ereksi yang serius. Lebih kurang 35 hingga 50 peratus lelaki diabetes mengalami masalah ED.
Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan saluran darah menjadi sempit dan mengeras. Ini akan menjejaskan pengaliran darah ke zakar, sekali gus kualiti ereksi. Penyakit jantung dan paras kolesterol yang tinggi juga menjejaskan pengaliran darah ke zakar. Lelaki yang dirawat untuk penyakit kardiovaskular berisiko empat kali ganda lebih tinggi mendapat masalah mati pucuk berbanding lelaki lain. Prostatektomi mencederakan saraf dan salur darah pada zakar lalu menjejaskan kualiti ereksi.
Apakah yang dimaksudkan dengan gaya hidup tidak sihat dan bagaimana ia menyumbang kepada terjadinya permasalahan mati pucuk?
Gaya hidup dikatakan tidak sihat apabila seseorang itu merokok, mengambil alkohol secara berlebihan, kurang bersenam dan mengamalkan diet tidak seimbang. Kesemua perkara di atas meningkatkan risiko seseorang itu mengalami ED terutama apabila usia semakin meningkat.

Faktor psikologikal juga boleh menyebabkan ED. Bagaimana?
Penumpuan kedua-dua minda dan tubuh adalah diperlukan sewaktu melakukan aktiviti seksual. Gangguan psikologi seperti tekanan, kemurungan, rasa bersalah, rendah diri, bimbang dan risau mengenai prestasi seksual, boleh mengganggu penumpuan minda. Akibatnya, rangsangan seksual yang diterima tidak dapat merangsang tubuh lalu menjejaskan prestasi seksual, khususnya penegangan zakar.
Bagaimanakah seseorang boleh menangani masalah mati pucuk secara semula jadi?
Pengubahsuaian gaya hidup dan tabiat pemakanan serta pengambilan makanan tambahan yang sesuai boleh membantu mengatasi dan memperbaiki masalah mati pucuk ini. Amalkan pengambilan makanan seimbang. Bersenam secara kerap kerana senaman melancarkan aliran darah. Pengambilan makanan tambahan yang khusus turut membantu menangani masalah seksual. Herba seperti Horny Goat Weed (Epimedium sagittatum), Gingko (Ginkgo biloba), Ginseng (Panax ginseng), Puncture Vine (Tribulus terrestris), Muira Puama (Liriosma ovata), Withania (Withania somnifera) dan Damiana (Turnera diffusa) sangat digalakkan. Gabungan herba itu bertindak sebagai tonik seksual yang mujarab bagi memperbaiki masalah seksual lelaki.
Luangkan waktu untuk berdua-duaan tanpa gangguan anak bagi merapatkan kembali hubungan anda dan pasangan. Jika perlu, berbincanglah dengan mereka yang dipercayai atau dapatkan khidmat kaunselor.
admin Web Developer

No comments :

Post a Comment